Middle Earth in real life, and the American dream. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van MarcelCynthia - WaarBenJij.nu Middle Earth in real life, and the American dream. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van MarcelCynthia - WaarBenJij.nu

Middle Earth in real life, and the American dream.

Door: Marcel

29 Mei 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia ora (hallo in Maori) allen. Een tip voor een ieder die eraan denkt te gaan reizen: ga naar Nieuw-Zeeland. Het is werkelijk het mooiste land dat er op onze planeet bestaat! Ons verblijf in NZ zit er helaas alweer op. Maar we zijn niet zielig hoor want we zijn momenteel aan het roadtrippen door California! daarover straks meer...

Eerst nog even kort over Australië, waar we de vorige blog zijn geëindigd. Nadat we met ons vakantiehuisje op wielen langs de gold coast en sunshine coast waren getourd, hadden we nog een dag of 10 over voordat we zo een 1800 km verder de campervan weer moesten inleveren in Cairns. We kozen ervoor om een paar dagen flink wat kilometers te maken om de andere dagen over te houden om compleet te kunnen genieten van een aantal toeristische highlights. Veruit 1 van de mooiste ervaringen van die dagen betrof een boottour die we boekten naar Whitsunday Islands, waarbij we onder andere hebben gesnorkeld in het Great Barrier Reef en een bezoek brachten aan 1 van de mooiste en witste stranden ter wereld: whitehaven beach.

Ook zijn we naar het Daintree rainforrest geweest; volgens kenners het oudste tropisch regenwoud ter wereld! We hebben ervaren waarom het een REGENwoud heet, doorweekt kwamen we eruit. Daintree staat verder bekend om de krokodillen die er leven. Met een rivercruise hebben we deze beestjes dan ook een bezoekje gebracht.

Na Daintree tourden we naar Cairns: een door vele reizigers geliefde tropische stad/badplaats. Helaas vond moeder natuur het nodig om onze laatste 4 dagen in Australië nonstop te regenen, en dan is er in zo een stad ook meteen weinig te beleven, wat dus wel een lichte afknapper was. Gelukkig konden we ons verheugen op toekomstige avonturen in Nieuw-Zeeland, want die stonden op het punt te beginnen.

Eenmaal aangekomen in Auckland (veruit grootste stad van NZ met meer dan 3 kwart van de totale hoeveelheid inwoners) viel direct op hoe fijn en relax de sfeer was. Buiten dat viel ook meteen op dat NZ totaal verschillend is van Australië. In 2 dagen bezochten we bijna alle belangrijke plaatsen die Auckland te bieden heeft, en voelden daarin direct dat het een geweldige trip zou gaan worden. 'wellicht zijn de 11 dagen hier in NZ wel veel te kort' realiseerden we ons meteen...

Toen was het tijd voor de start van onze Stray-bustour. Dit is een tour die je elke dag transporteert naar een nieuwe bijzondere plek in NZ en je dropt bij een zeer fijne accommodatie zodat je je de rest van de dag kunt vermaken op de plek waar je bent. Cynthia en ik zijn het er beiden over eens dat de tijd die we met Stray hebben beleefd, 1 van de beste van de totale reis is geweest! Dit komt door een drietal factoren: (1) de activiteiten die we hebben gedaan zullen we nooit meer vergeten. Een bezoek aan prachtige grotten met daarin lichtgevende wormen, een nacht doorbrengen bij een echte Maori-stam, relaxen in door de aarde natuurlijk opgewarmd geothermische water, en het absolute hoogtepunt, een skydive van 4 km hoogte! (2) de natuur is echt ongelofelijk mooi. De landschappen zijn alsof ze uit een film komen. Ik kreeg soms echt het gevoel alsof ik me middenin Middle Earth (uit Lord of the Rings, daar tevens opgenomen) bevond. Het mooie was tevens dat na elk uur rijden de landschappen ook compleet veranderden zodat het steeds weer boeiend bleef wat er te zien was. Ik kan moeilijk beschrijven wat er precies zo mooi aan was. Sorry mensen, jullie zullen er echt zelf heen moeten om het te ervaren. De bijgevoegde foto's geven een beetje een indruk, al is het echt onmogelijk om die uitgestrekte gebieden in een plaatje te vangen. (3) omdat velen hun tour in Auckland beginnen, bouw je een band op met je mede reizigers op de Stray bus. Waar je met andere reizigers die je tegenkomt vaak niet verder komt dan het standaard praatje, omdat je ze daarna simpelweg niet meer ziet, konden we met deze mensen wat meer een band opbouwen. Gelukkig waren we ook nog eens deel van een heel gezellige groep, en tsja, dat maakt zo een week natuurlijk helemaal af.

Over NZ kan ik eigenlijk maar 1 negatief punt noemen: we hadden veel te weinig tijd uitgetrokken om hier te blijven. Tegen de tijd dat we ons dit echt realizeerden, hadden we nog maar een paar dagen totdat onze vlucht naar de VS vertrok. Op dat moment hebben we nog geprobeerd de tickets om te boeken, maar de extra kosten die daarmee gepaard gingen waren dermate hoog dat we het ons niet konden veroorloven. Met pijn in ons hart moesten we dus afscheid nemen van de Stray groep. Zij reisden verder naar het zuiderlijk eiland, en wij  keerden terug naar Auckland. Volgens velen die er zijn geweest is het zuiderlijk eiland qua natuur nog mooier dan het noordelijk eiland van NZ, dus voor ons staat vast dat we ooit terug zullen keren om ook dat te kunnen zien.

Terug in Auckland aangekomen hadden we nog 1 dag te besteden. We besloten een auto te huren om naar Hobbiton te rijden; de filmset waar o.a. delen van 'The Lord of the Rings' trilogie en 'the Hobbit' zijn opgenomen. Het was een hele unieke ervaring hier rond te lopen. De foto's hiervan zijn leuk! Als je de films hebt gezien, herken je wellicht iets uit een bepaalde scène, zoals het huis van Bilbo Baggings.

En toen was het tijd om tot ziens (geen vaarwel) te zeggen aan NZ en ons op te maken voor de roadtrip in de VS. In maar liefst 12,5 uur!!! vlogen we van Auckland naar Los Angeles. Het was wel even wennen wat een chaos en drukte daar hangt. Na een nacht was de jetlag nog niet helemaal weg, maar besloten we wel direct naar Hollywood te gaan. Het was echt leuk daar eens rond te lopen. Het is een wereld op zich, compleet anders dan de rest van LA. De rest is namelijk, naar onze mening niet veel soeps. Toen we eenmaal onze huurauto hadden opgehaald, reden we even door Beverly Hills, en stapten we uit om over de Rodeo Drive te lopen. Daarna begon onze roadtrip echt!

Inmiddels zijn we aangekomen in San Fransisco. De indruk na 1 dag is dat deze stad echt heel erg geschikt is om een aantal dagen te blijven. Er is super veel te doen, de straten zien er heel mooi uit en de sfeer die er hangt is erg goed. Dit is wel even genoeg geblog voor nu.
We zullen binnenkort nog 1 laatste blog schrijven over onze avonturen hier in de VS. Want daarover is zelfs nu, na een paar dagen hier, al genoeg te melden. Maar later dus meer...

• 29 Mei 2013 - 20:56

Gerda Boomkens:

wat zit ik te genieten van jullie verslagen en foto's. Ook de dingen die jullie ondernemen vind ik best eng, maar wel fantastisch. Ik vind trouwens niet dat er genoeg geblogd is hi hi. Ik kijk er echt naar uit. van mij mag het vaker. niet te veel van die enorme hamburgers eten hoor. Geweldig. Veel plezier en tot gauw.

Gerda

• 05 Juni 2013 - 17:32

Ineke En Gerard:

Ook wij genieten van jullie reisverslagen. Vol bewondering lezen wij wat jullie meemaken.
    Het is heerlijk om met jullie te mogen meegenieten.
    Nog heel, veel plezier en tot het volgende verslag.

Groetjes Ineke en Gerard.