On the road - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van MarcelCynthia - WaarBenJij.nu On the road - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van MarcelCynthia - WaarBenJij.nu

On the road

Door: Cynthia

01 Mei 2013 | Australië, Hervey Bay

Hoi allemaal. Hier weer een update van ons avontuur door Australië. Zoals jullie in de vorige blog hebben kunnen lezen hebben wij sinds 18 april een campervan. We zijn nu al een paar weken op weg ermee en het voelt echt als ons kleine huisje. Het is een soort bestelbusje dat omgetoverd is tot een kleine camper en het heeft een koelkast, magnetron, gasfornuis en verder wat opbergplekjes.

Toen we de campervan uit Sydney ophaalden werden we een beetje raar aangekeken toen we zeiden dat wij geen navigatie (van 140 dollar!!) wilden huren. Er zou namelijk een dik wegenboek van Australië in de auto liggen. Deze lag er inderdaad in en we gingen op weg, Sydney uit. Al snel bleek dat de meest gedetailleerde kaart van Sydney heel globaal was. Alleen een paar grote wegen stonden aangegeven. We hebben dan ook met een omweg Sydney verlaten. Toen we 's avonds aankwamen bij onze eerste camping waren we zelfs verbaast dat dat überhaupt lukte. Het plaatsje (Toowoon bay) stond namelijk helemaal niet in het boek. Dus wat rondgereden en uiteindelijk kwamen we bij de camping. De volgende ochtend besloten we dan ook toch een navigatie te kopen. Bij een grote shoppingmall hadden ze er een in de aanbieding en hebben wij een simpele, maar zeer handige navigatie gevonden voor 70 dollar.

Vanaf toen hoefden we alleen nog maar na te denken in welk plaatsje we de volgende nacht zouden doorbrengen. En ook daar op tijd te zijn want van de verzekering mogen we niet 's nachts rijden vanwege de kangaroes en andere wilde dieren die dan de wegen oversteken. Helaas wordt het al om half 6 donker. En helaas zie je 's morgens inderdaad wel wat dode dieren langs de weg liggen.

Het rijden met de camper gaat ons beiden prima af. Omdat ze hier links rijden en het stuur rechts zit, was het in het begin nog wel een beetje wennen. Zo deden we vaak de ruitenwisser aan in plaats van de richtingaanwijzer. Is het maar een keer gebeurd dat we de bocht verkeerd namen en we op de verkeerde weghelft uitkwamen (geen drukke weg en er reed geen verkeer, gelukkig maar). En de hellingproef (wat je in Australië best vaak moet doen) was in het begin erg lastig met zo'n wagen. Maar inmiddels hebben we ons helemaal aangepast en is het rijden nu een eitje.

Australie staat bekend om zijn wild life. Daar hebben we al flink wat van gezien. Zo hebben ze hier vleermuizen die zij flying foxes noemen (vliegende vossen). Die naam hebben ze waarschijnlijk omdat ze zo groot zijn! Denk maar aan de grootte van een flinke roofvogel. Daarnaast hebben we koala's, dolfijnen en possums gezien. Onderweg hebben we ook walibies gezien ( hele kleine kangaroes), wel jammer dat ik daar keihard voor moest afremmen, anders had ik hem niet alleen gezien, maar ook van de weg af moeten schrapen. Ook de grote "echte" kangaroe hebben we gezien. Wat een groot beest, heel mooi. In een bos kwamen we op ons looppad ook langs een faraan die van hoofd tot staart ongeveer even groot was als een mens. Het was best eng om daar langs te lopen. We hopen nog krokodillen te spotten en wat slangen, maar dat komt vast goed wanneer we wat meer noordelijk zijn.

Het binnenland van australie heeft super mooie natuurparken te bieden. Zo zijn er veel tropische regenwouden. Bij de meeste is er een looproute gecreëerd waardoor je er wel door heen kunt lopen, maar niet kunt verdwalen. In sommige parken ga je bergen op, waardoor het uitzicht prachtig is.

Aan de kust genieten we van de prachtige stranden. Hoewel zwemmen alleen is toegestaan tussen bepaalde vlaggen, is het soms alsnog oppassen geblazen. Afgelopen dagen was er steeds een oranje vlag vanwege de sterke stromingen. Maar met een beetje gezond verstand kun je alsnog genieten van de hoge golven die zo'n ongelofelijke kracht bezitten. De kust van australie is vanwege die golven een paradijs voor surfers ( een plaats hier heet dan ook surfers paradise). Ook wij moesten dat dan eens proberen. Na een surfles van 2 uur hebben we beiden toch een heel stuk op de golven kunnen surfen. Daarna hadden we de smaak te pakken en hebben we nog een keer een surfplank gehuurd en zijn we zelf gaan surfen.

Inmiddels hebben we 1400 km gereden en zijn we nog zo'n 1800 km verwijderd van onze eindbestemming. Komende dagen zullen we dan ook weer flink wat kilometers maken richting het noorden. We houden jullie op de hoogte.

• 01 Mei 2013 - 19:08

Johan Boomkens:

Hoi wereld reizigers.blij dat alles naar wens gaat en dat het rechts rijden ook niet tegenvalt.zit elke keer met spanning jullie mooie verslag te lezen. Jaja ben wel jaloers hoor,en zo trots dat jullie het gedaan hebben. Nou nog heel veel plezier en ik wacht op. Volgende foto's en verslag hoor. Trouwens zit ze wel drie keer te lezen hoor. Nou careful driving en denk aan Almere xxxx