Goodbye Vietnam, hello Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van MarcelCynthia - WaarBenJij.nu Goodbye Vietnam, hello Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van MarcelCynthia - WaarBenJij.nu

Goodbye Vietnam, hello Thailand

Door: Marcel

13 Maart 2013 | Thailand, Chiang Mai

Beste familie, vrienden, collegae en andere geïnteresseerden, hier volgt weer een update van onze avonturen:

Onze laatste week in Vietnam is er een geweest om niet snel te vergeten, want het zuiden van het land heeft erg veel te bieden. Toen we aankwamen in de badplaats Nha Trang, hebben we eerst even 2 dagen kunnen uitrusten en genieten van de uitgestrekte stranden. De dag erna een scooter gehuurd (meedoen in het verkeer is al een ervaring op zich) en het binnenland in gegaan, daar zouden ze een gebied met watervallen hebben. Nou die hebben we gevonden hoor, de foto's zeggen genoeg.

Daarna was het tijd om te verkassen naar Saigon, tegenwoordig officieel Ho Chi Minh City genoemd, maar in de stad zelf spreekt iedereen van Saigon. Na een slopende 10 uur durende busrit te zijn aangekomen, viel ons meteen de grote voorsprong in ontwikkeling op, t.o.v. Hoofdstad Ha Noi. Saigon is gewoon een hele mooie, ontwikkelde stad die veel te bieden heeft. Straten zijn mooi aangelegd, winkels en restaurants zien er verzorgd uit, er is veel hoogbouw, en alle Westerse merken zijn er vertegenwoordigd, allemaal zaken die je niet van Ha Noi kan zeggen. We hebben ons dan ook goed vermaakt in Saigon, en uiteraard de nodige culturele hotspots bezocht.

Voor de laatste 2 dagen Vietnam hadden we tenslotte nog 2 excursies gepland. De eerste bracht ons naar de Mekong delta, een natuurgebied aan de Mekong rivier met een oppervlakte zo groot als Nederland. Het was dan ook prachtig, de bijgevoegde foto's zijn het bekijken echt waard! De tweede excursie bestond uit een trip naar de Cu Chi tunnels, het voormalig bolwerk van de Vietcong, gedurende de oorlog met Amerika. Mocht er ooit een bezetter naar Nederland komen, geen zorgen: wij zijn compleet op de hoogte van de technieken om een succesvolle guerrilla strijd te leveren, vietcong style. Van het graven van strategische ondergrondse tunnels met booby traps, tot aan het afvuren van een AK-47 (Kalashnikov).

Dat was het voor Vietnam, we vonden het best jammer om het te verlaten, het is er erg fijn om te zijn. Maar met Thailand voor de boeg moet je natuurlijk ook niet zeuren. In anderhalf uur vlogen we naar Bangkok. De eerste dag was even wennen: nieuwe gebruiken, andere valuta, complex OV systeem , en accommodatie niveau (minder luxe dan we gewend waren in Vietnam) zorgden voor een lichte heimwee naar het land waar we ons zo hadden vermaakt. Gelukkig draaide dit al gauw om. Opvallend is dat mensen van Bangkok zeggen dat het zo ontzettend chaotisch is. Maar als je zoals wij net uit Saigon komt, is het tegendeel waar. Het was voor ons bijvoorbeeld een verademing om eens de weg over te steken terwijl er stoplichten stonden, zodat wij geen doodsangsten hoefden uit te staan. Toen we ontdekt hadden dat we ons op korte afstand bevonden van de meest luxe shoppingmalls van Bangkok zijn we daarheen gegaan en hebben we werkelijk onze ogen uitgekeken. Zoo veel in aantal, maar vooral zooo luxe, niet normaal. Zeker omdat praktisch voor de deur zwervers zonder benen, en kinderen liggen te bedelen. Vanuit het hostel kregen we de tip om naar de chatu chak weekendmarkt te gaan, de grootste markt van Azië. Dit was het bezoek dan ook meer dan waard, aangezien daar echt ALLES wordt verkocht tegen hele lage prijzen. Dan is het wel even jammer dat je met een backpack reist, je kunt weinig kopen. Na ook nog wat tempels en andere belangrijke culturele plaatsen te hebben bezocht, en de zo befaamde fietstocht door Bangkok te hebben uitgevoerd, zat ons verblijf in Bangkok er alweer op. We komen er nog terug, nadat we door het noorden van Thailand zijn gereisd. We zijn nu op weg, ik schrijf dit toch alweer lange verhaal vanuit de nachttrein op weg naar Chiang Mai. Ik heb net heerlijk geslapen, en we komen bijna aan. Ik ben benieuwd wat we daar zullen aantreffen, we houden jullie uiteraard op de hoogte...

• 13 Maart 2013 - 14:07

Johan:

wat ben ik enorm blij dat het jullie zo goed gaat, en dat jullie zoveel plezier hebben zamen. zoals je al zij een onvergetelijk iets. ik zie ook dat je nieuwe kleding heb gekocht. oude zeker weggegooid hahaha. nou veel plezier nog de komende maanden en rustig aan. we mailen of appen weer

• 13 Maart 2013 - 18:26

Rianne:

Dag Marcel en Cynthia,

Wat een prachtige verhalen en mooie foto's! Het is te zien dat jullie ervan genieten.
    Blijf dat ook vooral doen op deze prachtige reis.

Hartelijke groeten, Rianne

• 13 Maart 2013 - 18:29

Rianne:

Hallo,

Anneke zit nu in Mui Ne, dadelijk komen jullie elkaar nog tegen....

Nogmaals veel plezier, Rianne

• 14 Maart 2013 - 11:21

Sylvana:

Mooie verhalen en leuke foto's. Cynthia met een trendy nieuwe shawl met pythonprint. Ben benieuwd wat jullie het meest bijblijft van deze reis. Hier zitten we inmiddels nog in de sneeuw. Prachtige weergave van de Mekong river met die palmen in het water. Groeten van ieder hier en veel plezier!

Sylvana

• 14 Maart 2013 - 20:38

Myrna:

Wat een leuke verhalen en super mooie foto's. Heb nu extra zin in Vietnam ;-). Heel veel plezier in Thailand! Ook een prachtig land hoor!!! xxx

• 18 Maart 2013 - 22:50

Miquel:

Hallo globetrotters,

Jee wat een heerlijkheid om te lezen wat jullie allemaal mee maken.....
    Hier in Nederland mis je helemaal niets dus geen heimwee krijgen...!!
    Zelf kijk ik uit naar 9 April dan gaat eindelijk mn nieuwe huisje naar het strand hoop dat we een warme zomer gaan krijgen.
    Ik kom net terug uit Londen het was wel een aardige reis met allemaal lieve mensjes.
    Donderdag is mam/oma jarig dan krijgt ze een Ipad van me dus dan is ze online en kan ze jullie oa ook volgen en een berichtje sturen ik ga uitleggen hoe het werkt....
    Nou Marcel&Cynthia geniet met volle teugen, Ps geen geroosterde krekels of spinnen eten ik zag vanmiddag zn smerige foto bah.....
    Have fun!!!!!

• 28 Maart 2013 - 12:47

Joyce (schouwburg):

Jeetje wat ziet dit er allemaal gaaf uit. Groen, tunnels, dieren echt heel spannend! Geniet er nog maar lekker van.............